About Me

Foto saya
Beroperasi di Kepong area...menerima pelbagai tempahan utk apa jua majlis keramaian...juga mengadakan basic class cupcakes utk mereka yg berminat...kita perpanjang2kan ilmu ini...insyaallah

To Order

ANNLUVCAKES Email : iman_annz@yahoo.com H/P : 019 - 3684 811 MBB : 164342200529 (Nornahariah Mamat)

Sabtu, 15 Oktober 2011

Apam Mekar...Jom Intai Resepi...

Apam ni buat kelmarin...sukerla cz apam ni kejadiannya sgtla gebus...buka2 tudung periuk kukus wah tersenyum sndr dibuatnya bila tengok2 semua apam2 ni duk menyengih tgk aku hahahaaaaa...

& lg buat aku sng ati cz masak2 jer dak tecik ammar ni da tibai 2 bijik... saje wt kaler2 nak umpan selera kakak n adik...if ada kaler2 laju la dorg mkn...sng ati tgk anak2 mkn apa yg kita masak :)...

sbnrnya da lama tingin nak buat bila ramai kawan2 fb n blog dok tayang apam ni... aura 'R' je lmbt dtg...da dtg apalagi terusla bikin hehehhh...rsp yg sgt sng n simple... jom kengkawan kita cubaaaaa.....


Apam mekar...cnp dr kongsi resepi umiscupcake.b.c...

bahan2
250 gm tepung gandum ~ saya ayak dulu...
230 gm gula castor ~ saya letak 180gm aje...manis sedang2...
2 biji telur ~ suhu bilik...
1 cwn aiskrim soda (minuman bikarbonat) ~ saya biarkan suhu bilik...
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh ovalette
sedikit pewarna kegemaran

1. Pukul telur, gula, esen vanila dan ovallete hingga kembang ~ saya pukul smpi putih n likat...
2. Masukkan tepung dan aiskrim soda secara berselang-seli.
3. Setelah sebati bahagi kan kepada beberapa mangkuk dan warnakan mengikut citarasa.
4. Masukkan dalam cup cake dan kukus selama 15 minit. dan pastikan penutup ditutup dengan kain supaya tiada air yang jatuh atas apam ~ saya kukus ngan api besar set timing 10minit aje...

Nota (dari kak ita) : Pastikan kukus telah betul2 panas dan airnya telah mendidih barulah dikukus supaya apamnyer nanti cantik dan mekar.
(dari umiscupcake : kalau nak kembangnya cantik di tengah2, jika guna kukus yang berlubang2 tu, letak apam betul2 di tengah lubang)

***selamat mencubaaaa :)


mekarkan senyuman dia...




sukew3x...senyum, senyum x perlu kata apa2...lalalalaaaaaa


pinky mesti ada...saje nak buat kakak dna geram!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...